Kreatin – Hvad er fordelene?

Mange forbinder kreatin med det lokale fitnesscenter, men i virkeligheden er er mange fede fordele ved det, der ikke handler om at opbygge en stor muskelmasse. Faktisk kan man sagtens argumentere for at det bør være en del af alle menneskers faste kosttilskud. Det styrker nemlig både muskler, hjerne og mitokondrier. Derfor er det ikke kun et produkt for den ihærdige bodybuilder, men for enhver som går op i at have en sund og afbalanceret krop. Læs mere om fordelene ved kreatin, og bliv lidt klogere på det aminosyrelignende stof.

Hvad er det?

Det er et stof, som forekommer naturligt i vores kroppe. Det findes især i vores muskler, og det dannes naturligt. Det findes også i madvarer som kød og fisk. Det har påvirkning på vores evne til at udføre kortvarende, men intenst arbejde, såsom vægtløftning. Det er nemlig en form for aminosyre, som forøger produktionen af ATP. Dine muskler bruger ATP til at styrke deres sammentrækninger i forbindelse med f. eks vægtløftning. Du kan købe det i pulverform, hvis du ønsker den ekstra styrke. Køb kreatinpulver, og opløs det i en væske som f. eks juice, vand eller en anden læskedrik.

Fordelene ved kreatin

Kreatin er jo især kendt som et middel til bodybuildere, der gerne vil øge deres muskelmasse. Det er fordi, at det styrker musklerne og giver kroppen energi. Dog er det ikke kun godt for kroppen, men det har også en positiv indvirkning på vores sind.

Mitokondrier findes både i muskelceller og i din hjerne. De påvirker din hjerne, da mitokondrierne producerer energi såvel som ATP. Derfor er dine mitokondrier fundamentet for en god og sund hjerne. Glade mitokondrier laver masser af energi, som får du til at føle dig både mere frisk, mere glad og stærkere. Nogle undersøgelser peger på, at indtag af det i kombination med et afbalanceret motionsprogram kan mindske risikoen for stress og depression. Andre undersøgelser siger, at øger hjernes arbejdshukommelse. Det tyder på, at det har en positiv effekt på vores psyke, såvel som vores kropslige styrke. 

Kreatin er nemt at indtage, og gøre til en del af den daglige rutine. Du kan let eksperimentere med mængden, og på den facon finde en dosis, som du føler dig godt tilpas med. 

Er kreatin farligt?

Der går rygter omkring, at brugen af kreatinpulver er farligt. Måske skyldes det, at man forveksler det med steroider, som nogle bodybuildere også anvender. Det er dog ikke et steroid, og du kan hverken få kræft, nyreskade eller muskler, som er dobbelt så store på en uge. 

Der findes ingen nævneværdige farlige bivirkninger ved at bruge kreatinpulver som dagligt kosttilskud. Der er blevet foretaget undersøgelser omkring emnet, men ingen med overbevisende konklusioner. Derfor har lægerne ikke været i stand til at sige om der er en sundhedsmæssig risiko ved at indtage pulveret. Det anbefales selvfølgelig ikke, at man overskrider den anbefalede daglige dosis. Effekterne ved langtidsbrug er også ukendte på nuværende tidspunkt. 

Der er chance for vægtøgning, når du begynder at indtage pulveret. Det er på grund af en forøget hydrering i dine muskler, og det vil gå væk efter et stykke tid. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.